Ahlqvist

View Original

Vil du styrke engasjementet til dine kolleger?

Daglig leder sitter på kontoret og forbereder talen til selskapets årlige kick-off. I år er det viktigere enn noensinne å skape entusiasme. Selgerne har stått på for fullt, men de har mistet noen kontrakter og stemningen er deretter.

Forfatter og professor på Harvard Business School, John Kotter, skriver at det er viktigere å snakke til følelsene enn til fornuften, når du skal motivere til handling. Du skal ha som mål å treffe magen og hjertet.

Den daglige lederen jeg viser til, er mer fortrolig med å snakke til fornuften, gjennom å vise tall og grafer, enn å snakke om seg selv og sine følelser. Det er mange som er sånn. Til årets kick-off gjorde denne lederen likevel noe helt nytt. Det gav resultater.

Til kick-offen hadde lederen med seg kun én slide. Et bilde av seg selv. Hun snakket om motgang og utfordringer hun hadde hatt i en tidligere jobb. I detalj fikk medarbeiderne høre om hennes opp- og nedturer som til slutt førte til fremgang i karrieren og en personlig seier.

Etter foredraget ble det stille, så en lang og varm applaus. Hun hadde vist hvem hun var, hva hun stod for og hva hun var villig til å fighte for. I pausen kom de ansatte frem og takket henne. Hun hadde klart å berøre og inspirere.

Rasjonelle argumenter som appellerer til vår fornuft er vel og bra. Men skal du inspirere for å få andre til å føle på en ekte entusiasme og ønske om å jobbe for felles mål og ideer, trenger du også å vekke følelser.

Lykke til!