Hvordan lettere få gjennomslag for dine idéer

“Jeg blir ikke hørt. Jeg klarer ikke snakke for meg.” Lena er frustrert. Hun sier at hun er dårlig på å argumentere for sine ideer og når ikke frem. “Jeg blir møtt med et tomt blikk eller et blankt “nei”, av og til blir det helt tyst eller så kommer en lystig kommentar. Dråpen var når én av mine ideer som ble skjøvet i vei, ble selve fundamentet i et nytt prosjekt. Ikke en takk, eller vink om at det var jeg som kom med forslaget. (Les artikkel om retningslinjer for når andre tar æren for ditt arbeid). Nå gidder jeg ikke mer. Jeg har mistet piffen.” 

Kjenner du deg igjen? Av og til blir det vi sier ikke mottatt slik som vi ønsker, og det kan lede til frustrasjon og usikkerhet.

Det å selge inn sin idé er en kunst. Det kreves forberedelse, strategi og trening. Jeg har 8 tiltak som kan bidra til at du lettere får gjennomslag for dine ideer:  

  1. Synliggjør effekten. Du kan ha verdens beste forslag, men dersom de andre ikke ser verdien, så får du trolig ikke gjennomslag. What´s in it for me - lever i beste velgående. Få frem fordelene både for de involverte og for virksomheten.

  2. Vis at du tror på ideen. Både kroppsspråk og stemme bidrar til å overbevise de andre. En avsluttende setning som: “Dette kanskje ikke er en så god ide?”, vil jo ikke gjøre innsalget av ditt budskap lettere.  

  3. Vær åpen og forberedt på spørsmål og innspill. Se Innvendinger som noe positivt, og ikke som kritikk på din idé eller deg. Forbered deg på hvilke innvendinger som kan komme. 

  4. Ta et poeng av gangen og støtt det opp med et tydelig eksempel som de andre kjenner seg igjen i. Ikke gå rundt grøten. Blir du for ordrik og bruker mange og lange digresjoner mister du dine lyttere.

  5. Ha tålmodighet. Det er ikke sikkert at alle jubler når du kommer med noe nytt og kanskje kontroversielt. Bruk tiden til hjelp og snakk om din sak mange ganger.

  6. Test din idé. Velg ut noen du kan teste din idé med før du tar den i plenum.

  7. Timing. Hva er fokus på arbeidsplassen nå? Du kan ha ett fantastisk bra forslag, men tidspunktet for å fremme din sak er feil. Timing is everything. 

  8. Trene. Huk tak i en person som du vet kan gi deg både positive og konstruktive tilbakemeldinger. Dersom du ikke finner den rette, tren selv foran speilet. Det å si ditt budskap høyt er god trening. 

 
ann_ahlqvist-17.jpg
 

Hva er dine styrker? Fokuser på dem når du vil nå frem til ditt publikum. Det gir selvtillit og det påvirker både deg og ditt budskap.

Men, en forutsetning for at du skal ha suksess ved ditt innsalg, er at du har nysgjerrige kolleger som ønsker å høre det du kommer med.

Å være en god mottaker av et budskap kommer neste artikkel til å handle om. 

Ann Ahlqvist