9 steg for økt produktivitet

 

Ønsker du å jobbe mer strukturert og målrettet, slik at du får gjort mer på kortere tid? Ønsker du å redusere ditt stressnivå? Kanskje begge deler? Her har du 9 tips som hjelper deg med å få en bedre balanse, gjennom å arbeide mer effektivt og minske stress.

 
 

Jeg har ikke alltid sett på meg selv som en strukturert person, tvert imot. Papir og ting har befunnet seg litt her og der, mailer har strømmet på, og arkivsystemet har ikke fungert. Dette har stresset meg, fordi jeg har vært redd for å glemme avtaler og viktige oppgaver, hvilket jeg også har gjort.

Etter at jeg startet min egen virksomhet var jeg helt nødt til å ta tak. Jeg måtte levere resultater, både til meg selv, og til andre. Jeg trengte gode rutiner for å få en bra struktur i hverdagen.

Gjennom utallige kurs, bøker, mye feiling og læring, lærte jeg meg hvordan jeg skulle arbeide for å få gjort mer av mine viktigste oppgaver, slik at jeg oppnådde resultat.

I denne prosessen har det vært minst like viktig for meg å få ned stressnivået. Mitt mål har alltid vært å ha en fin balanse mellom jobb og privat. Denne balansen har vært en drivkraft i alt jeg har gjort siden oppstart.

Nå vil jeg dele noen av mine beste tips med deg. Jeg vet at de fungerer, det har jeg bevis på, både fra meg selv og deltakere som gått på mine kurs. Så gled deg til å bli inspirert til å styre din tid og bli mer fornøyd og motivert, både på jobb og privat.

 
  1. Sett av tid hver uke til å få oversikt over dine prosjekter og andre oppgaver.

  2. Begynn med din viktigste eller vanskeligste oppgave. Det frigjør positiv energi som du kan flyte på resten av dagen.

  3. Sett av tid til egen oppgaveløsning for å få «jobben din gjort». Finn et tidspunkt som passer deg og din rytme best. Jobb med én ting av gangen.

  4. Skriv ned alle tanker, ideer og «dette må jeg huske på» fortløpende, ikke ha noe bare i hodet.

  5. Ha en ryddig pult og et ryddig kontor, det gir både oversikt og en bedre følelse av kontroll.

  6. Si nei. Hva blir konsekvensene om du sier ja? Vent med å si ja. Kom heller tilbake med ditt svar, etter at du har tenkt gjennom dine prioriteringer.

  7. Snakk med andre og be om hjelp og innspill når du trenger det, ikke vent for lenge.

  8. Avslutt arbeidsdagen ved å oppsummere, og for å gjøre det til en tydelig slutt. Fokuser på hva som har vært positivt, og lær av eventuelle feil. Læring er utvikling.

  9. Få ned stressnivået gjennom avspenning og avstressing. Skap overskudd og energi. Sov nok, spis sunn mat og vær i fysisk aktivitet.

 
 

Litteratur:

Allen, David. Få ting gjort. Kunsten å være produktiv uten å stresse. Bazar forlag. Oslo 2006.
Nygaard Kollien, Karen. Balanse, verktøy for livet. Aschehoug. Oslo 2006.
Tracy, Bryan. Hopp i det – og få ting gjort. Cappelens forlag. Oslo 2007.
Trapani, Gina. Upgrade your life. The Lifehacker Guide to Working Smarter, Faster,
Better. Wiley Publishing, Inc. Indianapolis 2008