Hvordan gjøre deg mer interessant?
Ønsker du å oppleves som en person som sprer positiv energi, glede og kunnskap, en som andre omtaler som motiverende, en person som smitter entusiasme?
I snart en uke har jeg hatt influensa, uff. Vondt i kroppen, høy feber og vanskelig for å sove meg frisk. Mitt fokus har definitivt vært innover, på meg selv. Litt synd er det vel på meg nå? Jeg har fortalt familien flere ganger om detaljerte opplevelser som skjedd under dagen og natten med meg og min kropp.
Responsen har vært minimal, ingen ovasjoner, ikke et smil. Jeg har følt at jeg skjøvet mennesker bort fra meg.
Jeg vet i utgangspunkt hvor ekstremt kjedelig og uinteressant det er å høre på andres plager og mislykke, spesielt når det er gjentagende og ikke noe læring ut fra det. Å være sammen med klagende, sutrende og «halv døde» mennesker er ukomfortabelt. Takk, for at jeg har blitt minnet på det!
Er du fortsatt med? Er poenget klart?
På jobb møter vi ulike mennesketyper. Noen har vært på en konferanse og forteller: «Jeg var på et foredrag og fikk høre noe spennende. Fokusere 20% på problemene og se hva du kan lære av dem og 80% på løsningen og hva du kan gjøre fremover». Takk for tipset! Bra, det gav meg energi. Dette var et så opplagt enkelt og bra tips at jeg fortalte det videre ved middagsbordet hjemme.
Fra samme konferanse kommer en annen person og forteller om den negative utstrålingen foredragsholderen hadde og hvor få pauser det var.
Kan det bli tydeligere? Vær en budbringer av positive nyheter, det gjør deg mer interessant.
Hva velger du å fortelle når du kommer på jobb på morgenen, etter prosjektmøtet, fra styrerommet, eller etter salgskonferansen?
Det er ikke mye energi i å fortelle om den ene kollegaens negative holdning og kroppsspråk på internmøtet, sjefens utbrudd og lite respektfulle kommentar, den lite sjarmerende kunden, eller den dårlige maten på konferansen. Det sier bare noe om deg og ditt fokus.
Jeg coacher noen ledere. En av dem gleder jeg meg ekstra til å treffe. Han forteller meg alt nytt og positivt han har gjort, lest, sett og opplevd. Jeg får tips om bøker, foredragsholdere, prosesser bedriften har gjennomført etc. Dette er både små og store inspirasjoner, små konfekter å ta med seg hjem.
Har du eller andre rundt deg potensiale til utvikling?
Gjør denne lille testen. Etter en prat med en person, spør deg selv: «har denne personen det bedre, etter å ha snakket med meg?» Bruk den etter du har snakket med kolleger, kunder, samarbeidspartnere, familie eller venner.
Det er lett å «skjerpe seg» på jobb, gjøre og si de riktige tingene. Husk på at dine aller viktigste og nære personer er der hjemme. Hva gir du dem?