Utsetter du oppgaver? Hva er grunnen til det? Hva gjør du for å komme i gang?

Jeg har så mange ideer. Jeg har så mye jeg ønsker å gjøre. Trene, treffe venner, gjøre det fint hjemme. Listen er lang. Det samme er jobb listen: Følge opp kunder, skrive artikler, lage nytt kurs, lære mer om faget, pluss alle andre «business as usual» - oppgaver. 

 
 

Jeg ønsker å bli bedre på å gjennomføre det jeg har satt meg som mål. Jeg har masse entusiasme når jeg skriver eller forteller om mine kommende mål og prosjekter. Da finnes det ingen hindre for å nå de, hverken mentale eller fysiske. Men så, når jeg skal starte opp, føles det annerledes. Hvor skal jeg egentlig begynne? Hvor er energien og motivasjonen?

Kjenner du deg igjen? Vi har vel alle fra tid til annen vanskelig med å komme i gang med ulike oppgaver eller prosjekter. Det har i hvert fall jeg. Her er første artikkelen om temaet, der jeg vil dele hvordan jeg tenker og handler.

Jeg vet at jeg trenger å lede meg selv. Ingen annen kan gjøre jobben for meg. Jeg ønsker å se på meg selv som en gjennomfører. En som ikke bare snakker. Det sliter på selvbildet når jeg ikke gjør det jeg har planlagt eller sagt at jeg skal gjøre. 


Hva er grunnen til at vi utsetter?
Det kan være mange årsaker til å utsette oppgaver. Her er min topp 3 liste. 

  1. Overveldet. Oppgaven føles enorm. Bare tanken på alle deler gjør meg overveldet. Hvor skal jeg starte? Hvordan skal jeg gå frem? Jeg orker ikke nå. Jeg tar det senere.

  2. Redsel for å feile. Oppgaven er vanskelig, og jeg setter høye krav på leveransen. Når jeg holder workshops, kurs eller skriver artikler, «må» det bli bra. Det må gi mening og være skikkelig nyttig. For alle. Tenk om det ikke blir bra? Tenk om jeg ikke fikser det?  

  3. Oppgaven er kjedelig. Jeg føler ikke at den er så viktig heller. I hvert fall ikke for meg. Administrative oppgaver og rapportering finner vi her. Jeg tar det senere, når jeg er motivert.

Hvordan komme i gang?

Slik kan du spille på lag med dine tanker og følelser

  1. Erkjenn at du faktisk utsetter oppgaver, og at det er helt normalt. Du trenger ikke å føle at du er et dårlig menneske for det. Slike tanker skaper negative vibrasjoner og bidrar ikke til å komme i gang. Så, slapp av, senk skuldrene. Det finnes nyttige verktøy som hjelper både deg og meg til å bli en gjennomfører.  

  2. Bli bevisst din indre kritiker. Alle mennesker har selvkritiske tanker. La de komme. Aksepter dem. Det er normalt å sammenligne seg med andre, bekymre seg for sluttresultatet, og lure på hva andre synes. Si heller noe pent og støttende til deg selv og gjør så godt du kan. 

  3. Er ambisjonsnivået realistisk? Har du for mange mål? For mye av det gode kan bli din fiende. Lagom er best. Selv har jeg nå akkurat kuttet ut noen av mine egne mål, som jeg vil vente med til høsten. Deilig.

  4. Går du for det perfekte? Har du lett for å havne i prestasjonsangstfellen? Den innfinner seg når du fokuserer altfor mye på det ferdige resultatet, A+, og glemmer at prosessen er minst like viktig. Neste gang det stopper opp, kjenn på gleden av å lære deg nye ting og nyt av at du er i utvikling.  

For mer, les gjerne mine artikkler om hvordan temme perfeksjonisten og det å få økt mestringstro til å gjennomføre.

I neste artikkel, kommer konkrete verktøy på hva du kan gjøre for å bli en gjennomfører.

Lykke til! 




Referanser:

Dweck, C.S. (2006): Mindset. The new psychology of success. How we can learn to fulfill our potential. New York. Ballantine Books. 
Ludwig, P (2018): The end of procrastination. How to stop postponing and live a fulfilled life. Sydney: Murdoch Books.