Vil du styrke pågangsmotet og engasjementet til dine kolleger?
(Dette er en oppdatert versjon av min artikkel fra 26. februar 2020 - Vil du styrke engasjementet til dine kolleger?)
Selgerne har stått på for fullt, konsulentene har jobber hardt. Til tross for det, har de mistet noen viktige kontrakter og stemningen kunne vært bedre. Daglig leder sitter på kontoret og forbereder seg til allmøtet. Denne gang er det viktigere enn noensinne å skape entusiasme og pågangsmot.
John Kotter, forfatter og professor på Harvard Business School, sier at det er viktigere å snakke til følelsene enn til fornuften, når du skal motivere dine kolleger til handling. Han sier at du skal ha som mål å treffe magen og hjertet, ikke hodet.
Når jeg utfordrer daglig leder til å være mer personlig og snakke til følelsene, blir hun usikker. «Jeg er mer fortrolig med å snakke til fornuften, dvs. tall og grafer. Privat kan jeg snakke mer om meg selv». Til allmøtet fikk hun en oppgave: Gjør noe nytt!
Møtet kom, og hun hadde med seg kun én slide. Et bilde av seg selv. Hun snakket om motganger og utfordringer som hun hadde opplevd i en tidligere jobb. I detalj fikk medarbeiderne høre om nedturene, innsatsen, og vendepunktet, som til slutt førte til fremgang i karrieren og en stor personlig vekst.
Etter hennes innlegg ble det stille, så en lang og varm applaus. Hun hadde vist hvem hun var, hva hun stod for og hva hun var villig til å fighte for. I pausen kom de ansatte frem og takket henne for ærligheten. Hun hadde klart å berøre og inspirere.
Rasjonelle argumenter som appellerer til vår fornuft, er vel og bra. Men, skal du inspirere for å få andre til å føle på en ekte entusiasme og et sterkt ønske om å jobbe for deg og for felles mål, trenger du også å vekke følelser.
Lykke til!